Avion koji se obično smatra najsigurnijim prevoznim sredstvom počeo je gubiti na reputaciji nakon četiri nesreće koje su se desile prošle godine. Stručnjaci za avioprevoz tvrde kako su uzroci nesreća različiti, ali da do tragedije uglavnom vodi niz rizičnih faktora.
Prije više od jedne sedmice 40 ljudi je poginulo kada je avion kompanije TransAsia pao u rijeku Keelung u tajvanskoj prijestolnici Taipeiju, nakon što je udario u nadvožnjak. Videosnimak aviona koji pada je obišao svijet i ostavio veliki trag na sve koji su ga vidjeli.
Uprkos statističkoj vjerovatnoći, ova nesreća bila je druga koja se desila avionu iste kompanije u posljednjih sedam mjeseci. U nesreći koja se desila 23. jula prošle godine poginulo je najmanje 40 ljudi kada se avion TransAsie srušio na tajvanski otok Penghu.
Prošlosedmična nesreća desila se nakon tri tragična pada malezijskih aviona koja su se desila u 11 mjeseci. Avion Malaysia Airlinesa MH370 nestao je u martu na ruti od Kuala Lumpura do Pekinga. Nikada nije pronađena njegova olupina kao niti jedan od 239 putnika. Avion MH17 srušio se iznad Ukrajine, a avion AirAsie pao je u Javansko more. Niko od putnika nije preživio.
Kako navodi Mreža za sigurnost avijacije, u toku 2014. godine desila se 21 avionska nesreća u kojima je život izgubilo 990 ljudi.
Stručnjaci za avijaciju izjavili su za AA da su razlozi nesreća koji se dešavaju različiti, ali da se uglavnom radi o seriji rizičnih faktora koji simultano dovode do katastrofa.
“Razlog može biti svašta, od tehničkih kvarova, grešaka pilota ili neočekivanih vremenskih nepogodnosti. No, avionske nesreće se uglavnom dese kada dođe do više propusta”, rekao je koordinator Udruženja pilota turskih aviokompanija Behcet Komurcu.
Tursko ministarstvo saobraćaja navodi da greške koje naprave piloti dovedu do najmanje 55 posto avionskih nesreća. Tehnički kvarovi uzrokuju 20, a vremenske nepogode 13 posto nesreća.
Komurcu, penzionisani pilot koji je različitim letjelicama pilotirao više od 40 godina kaže da piloti moraju vježbati donošenje odluka u sekundi.
“Naprimjer, nad Indijskim okeanom se vremenski uslovi stalno mijenjaju, tako da pilot mora donositi brze odluke kako bi spriječio bilo kakvu neočekivanu situaciju”, kazao je.
Ono što pilotima znatno otežava posao su nepredvidivi vremenski uslovi, poput magle, grmljavine i snažnih nanosa vjetra.
“Grmljavina može dovesti do kvara motora, a magla može omesti raspon vidljivosti”, kazao je.
Meteorolog Mikdat Kadioglu smatra da je procjena vremenskih uslova od esencijalne važnosti za siguran let.
“U kojem smjeru će se vjetar kretati, na kojoj visini će avion letjeti kako bi izbjegao turbulencije, te koliko goriva će trošiti? Sve se to tiče procjene vremenskih uslova koje treba dobro izračunati”, kazao je Kadioglu.
Kazao je da čak i jata malih ptica mogu predstavljati prijetnju tokom polijetanja i slijetanja.
Instruktor letenja u Asocijaciji turske avijacije Bekir Er kaže da iskusni piloti mogu umanjiti rizik od nesreća ako su oprezni i da se “neke nesreće dese zato što neki od njih imaju previše samopouzdanja i ne obraćaju pažnju na neka upozorenja”.
Er je kazao i da je potrebno detaljno obavljati tehničke preglede, u suprotnom dolazi do nesreća.
Tajvansko vijeće za sigurnost aviosaobraćaja ranije je saopćilo da su, prema podacima koji su očitani iz crnih kutija, oba motora prestala raditi prije nego što se avion TranAsie srušio u Keelung.
Er kaže da više motora znači više sigurnosti.
“Ako bih mogao birati, uvijek bih putovao avionom koji ima četiri motora”, kazao je.
No, Međunarodna organizacija za civilnu avijaciju pri Ujedinjenim nacijama navodi podatak da je bez obzira na sve što se desilo protekle godine, u posljednjih nekoliko godina sveukupan broj avionskih nesreća reduciran. Ohrabrujući podatak je i da je globalna stopa nesreća umanjena za 40 posto u periodu između 2009. i 2013. godine.
Trafika|Ba|AA