Akcioni plan radi povećanja broja ekološki prihvatljivijih vozila na putevima u Bosni i Hercegovini je u fazi izrade, potvrđeno je Agenciji FENA u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH.
Ministar komunikacija i prometa BiH Damir Hadžić inicirao je krajem prošle godine, putem nadležnih službi Ministarstva, aktivnosti na izradi ovog akcionog plana u kojem će biti niz akcija.
– Putem predloženog Akcionog plana koncipirao bi se pregled mjera koje bi se preduzimale, te sagledale mogućnosti koje su svim nivoima vlasti u BiH na raspolaganju kad je u pitanju smanjenje štetnih posljedica prometa po životnu sredinu – kazao je Agenciji FENA Zoran Andrić, pomoćnik ministra komunikacija i transporta BiH uz napomenu da izrada ovakvog plana podrazumijeva angažiranje velikog broja institucija i organizacija, vladinog i nevladinog sektora.
– Ovim bi Bosna i Hercegovina imala jedinstveni plan s jasnom raspodjelom odgovornosti prema određenim izvršiocima aktivnosti koje bi se preduzimale da bismo imali što je moguće zdraviju sredinu za život i rad građana u Bosni i Hercegovini – kazao je Andrić.
Uzimajući u obzir da je jedan od osnovnih ciljeva evropske politike održivog saobraćaja zadovoljavanje ekoloških kriterija motornih vozila, dozvoljene granice emisija zagađivača su se vremenom pooštravale, pojasnio je Andrić.
Nakon razmatranja problematike uvoza i registracije polovnih vozila u BiH, ministar komunikacija i transporta je potpisao inicijativu da se od 1. januara 2015. godine uvoz polovnih vozila ograniči na minimalno euro 4 standard.
– Od juna ćemo putem saopćenja i informacija javnost upoznati o namjerama, a u pripremi je izmjena Pravilnika o homologaciji vozila, dijelova uređaja i opreme da bi se ograničenje i zakonski regulisalo – kazao je Andrić, dodavši da trenutno stanje nije zadovoljavajuće.
Izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja se intervenira u istom cilju da je korišćenje novijih vozila povoljnije za vlasnika vozila.
– Druge aktivnosti koje provodimo su u cilju da destimuliramo upotrebu starijih vozila kroz povećanje tehničkih normi i ekozahtjeva u pogledu emisije izduvnih gasova na način da ko više zagađuje – više plaća – kazao je Andrić.
Procedure registracije i tehničkih pregleda u BiH propisane su Zakonom o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, Pravilnikom o registraciji i Pravilnikom o tehničkim pregledima.
Aktivnosti stručnih službi Ministarstva radi realizacije naloga ministra komunikacija i transporta za otklanjanje suvišnih administrativnih barijera u oblasti transporta su okončane.
– Nakon iznošenja prijedloga za otklanjanje uočenih nedostataka, konstatirano je da direktive EU kojima se reguliše oblast tehničkih pregleda i registracije nisu na najbolji način implementirane, te postoje procesi u kojima se bez razloga odstupa od evropskih direktiva. Postupak prve registracije vozila je komplikovan, te ga je moguće pojednostaviti a sadašnji tehnički pregledi vozila nisu na zadovoljavajućem nivou – pojasnio je Andrić.
Prilikom provođenja analize i davanja prijedloga vodilo se računa o postojećem stanju u BiH, broju registriranih vozila po vrsti, prosječnoj starosti vozila i drugih ključnih faktora na osnovu kojih je provedena analiza.
– Prosječna starost vozila u BiH je visoka, procenat izvršenih tehničkih pregleda s uočenim neispravnostima na vozilu je izuzetno nizak, vrijeme čekanja za obavljanje tehničkih i administrativnih procedura je neprihvatljivo dugo, zakonski periodi u kojima je obavezan tehnički pregled nije usklađen s propisima EU, ne postoji nikakav stimulans kad je u pitanju upotreba novijih vozila i različite su dodatne naknade kad je u pitanju postupak koji prethodi registraciji – kazao je Andrić.
Nakon pažljivo i detaljno provedenih konsultacija, Ministarstvo je iniciralo izmjene propisa da bi se u što skorijem roku realizirale planirane aktivnosti.
Postupak tehničkih pregleda je potrebno izmijeniti kad su u pitanju nova vozila.
– Danas, novo vozilo, u skladu sa Zakonom, prije prve registracije mora proći proceduru tehničkog pregleda, te je sljedeći tehnički pregled obavezan u roku od 24 mjeseca. Predložena izmjena tretira postupak prvog tehničkog pregleda nakon tri godine, odnosno 36 mjeseci nakon prve registracije u Bosni i Hercegovini – kazao je Andrić.
Naglašava da je postupak prve registracije potrebno administrativno rasteretiti u smislu optimizacije podnošenja zahtjeva s dokumentacijom koja je stvarno neophodna i koja ima racionalnu i jasnu svrhu.
Također postupak produženja registracije vozila treba optimizirati na način da se prilikom tehničkog pregleda, nakon što se utvrdi da je vozilo tehnički ispravno, izvrši ovjera tehničke ispravnosti, čime se i dokazuje da vozilo ispunjava uvjete za registraciju u narednom propisanom periodu.
– Trajanje postupka produženja registracije za vlasnika vozila bi se, primjenom ove izmjene, skratilo na 30 minuta. Sve administrativne poslove vezane za dosje vozila koji se vodi u nadležnom ministarstvu unutrašnjih poslova obavlja ovlašćena osoba stanice za tehnički pregled – pojasnio je Andrić.
I jedinstven informacioni sistem mora biti na odgovarajući način dorađen da bi se omogućile predviđene izmjene postupka. Implementacija prijedloga IDDEEA za uvođenje i primjenu RFID tehnologije kad je registracija vozila u pitanju, te druge aktivnosti imaju za cilj efikasan i ekonomičan postupak.
Akcioni plan koji će do juna biti sačinjen u Ministarstvu bit će dostavljen svim zainteresovanim stranama da bi dokument bio što kvalitetniji a zadaci što je moguće više realniji i provodljiviji, rekao je u razgovoru za Agenciju FENA Zoran Andrić, pomoćnik ministra komunikacija i transporta BiH.
Trafika|Ba|Fena