Platforma Kruga 99 “Kako dalje iz socijalnog bunta”

Platformu Kruga 99 na temu “Kako dalje iz socijalnog bunta?” u cijelosti prenosi Agencija FENA.

– Krug 99 smatra da je aktuelno stanje socijalnog bunta izazvano dubokim ekonomskim, socijalnim ali i političkim problemima u kojima žive građani BiH preko dvadeset godina.

U iznalaženju mjera za promjenama stanja koje generira socijalni bunt neophodno je jasno distancirati opravdani bunt od svih oblika nasilja, paljenja i uništavanja javne i privatne imovine.

Nosioci, po broju kao mala skupina izvršilaca, nisu reperezetenti građana i njihovih zahtjeva. Na zahtjeve građana treba odgovoriti demokratskim sredstvima razumne politike, na postupke nasilja treba odgovoriti mjerama na zakonu zasnovanih sankcija.

Nužno je nastaviti reformu policije i civilne zaštite u funkcionalnom okviru države.

Prvi, neposredni postupak svih drušvenih aktera treba da bude zahtjev za hitnim uspostavljanjem funcionalnih institucija, namjesto onih smjenjenih ili u ostavci.

Taj postupak mora biti i legalan i legitiman. Legalitet će se mjeriti kroz poštovanje demokratskih procedura, a legitimitet uspostavljen kroz odmjereni dijalog demokratski izabranih predstavnika u institucijama vlasti sa spontano uspostavljenim socijalnim, građanskim grupama i organizacijama.

Isključivost bilo koje strane samo će voditi u nove konflikte bez rješenja, kao i strančarenje i politikanstvo bez kraja. Također, treba delegitimizirati vaninstitucionalno odlučivanje partijskih elita, snaženjem odgovornosti institucija i pojedinaca koji je čine.

Treba prihvatiti, za početak i palijativene mjere socijalne pomoći najugroženijim kategorijama stanovništva i radništva, pogotovo u onim firmama koje godinama ne primaju plaće, nemaju zdravsteno osiguranje ili povezan radni staž, kao i mjere pomoći poboljšanja socijalnog standarda studenata, prevoza đaka i sl.

Mora biti sačuvano dostojanstvo građana koji su dovedeni u stanje socijalne potrebe.

Odgovornost je svakog čovjeka u BiH, a posebno aktera javnosti, da ne dozvole manipuliranje sa opravdanim socijalno ekonomskim zahtjevima kako u stranačke svrhe, svrhe anarhije, tako i u preusmjeravanje energije opravdanih protesta u međuetničko nepovjerenje i sukobljavanje.

Nužna je kritička distanca prema skupinama i organizacijama koje profitiraju od proizvođenja kriza.

Krug 99 apeluje na građane da nastave sa povremenim protestnim okupljanjima u demokratskoj i dostojanstvenoj formi sve dok nosioci vlasti ne donesu svima razumljive i neophodne, konkretne mjere za promjenu stanja u zemlji.

Treba što prije institucionalizirati organizaciju protesta kako oni ne bi okončali bez vidljivih rezultata.

Krug 99 poziva aktere vlasti da u dijalogu sa ekspertima, skupinama intelektualaca, javnih i kulturnih radnika, otvore pitanja kako posljedica tako i dubljih uzroka socijalnog bunta da se ono ne bi pretvorio u trajno stanje konflikata bez rješenja.

U tom smislu treba razmatrati i moguću politiku daljih kreditnih zaduženja države, i svih nivoa vlasti, u funkciji otvaranja javnih radova i plasmana povoljnih kreditnih sredstava za samozapošljavanje, definisanje mjera za ublažavanje posljedica neoliberalnog ekonomskog koncepta mjerama socijalne države, kontektualiziranja bankarskog sektora sa realnim potrebama domaćeg razvoja, transformaciju penzionih fondova kao investicionih fondova, zabranu privatizacije komunalnog sektora, stavljanje energetskog resursa u funkciju domaćeg razvoja, certificiranja standarda obrazovanja i zdravstvene zaštite, i dr.

Privatizacija i privatna inicijativa ne smiju biti unaprijed kriminalizirani, podjednako kao što rušilaštvo na protestima ne smiju prikriti činjenicu nezadovoljstva socijalno – ekomomskim stanjem, nepostojanjem perspektive za zapošljavanje omladine, korumpiranošću vlasti na svim nivoima koji su doveli do radikalnog socijalnog bunta radnika, nezaposlenih i građana općenito.

Neophodno je utvrditi odgovornost pravosudne i izvršne vlasti na svim nivoima, a posebno tužilaštava, za eventualno propuštanje i nereagovanje na zloupotrebe u procesu privatizacije, na korupciju, na nerad administracije.

Pri tužilaštvu treba formirati specijalna tijela za suzbijanje korupcije i organizovanog kriminala po uzoru na hrvatski USKOK ( Ured za suzbijanje korupcije i organizovanog kriminala), te donošenje zakona o oduzimanju nelegalno i neosnovano stečene imovine.

Neophodno je razmotriti i druge modele privatizacije za firme u kojima je taj postupak evidentno neuspješan, uključujući i radničko dioničarstvo.

Postojeća vlast jeste izgubila legitimitet kod građana, ali je legalna sve dok ne bude izabrana nova i to se ne smije dovoditi u pitanje jer je stanje anarhije gore od toga.

Stoga treba zahtijevati od Visokog predstavnika međunarodne zajednice da preduzme mjere iz nadležnosti koje ima za provođenje Dejtonskog mirovnog sporazuma, kako bi se zaustavila opasnost destabilizacije i destrukcije demokratskog poretka i institucija BiH i da preuzme svoje obaveze iz Aneksa X u punom kapacitetu, te da s obzirom da je on krajnji tumač civilnog dijela Dejtonskog sporazuma konačno da tumačenje odredbi Ustava BiH o dodatnim nadležnostima države BiH (čl. 3 st.5) koje bi mogle integrisati državu.

PIK treba odmah razmotriti problem legitimiteta vlasti u BiH i osnovanost potrebe za vanrednim izborima, uključujući i mjere za koje je ovlašten Visoki predstavnik u vanrednim okolnostima.

Krug 99 apeluje na članove PIK-a da shvate ozbiljnost situacije, prevaziđu unutrašnje podjele i da omoguće Visokom predstavniku međunarodne zajednice da preduzme mjere iz nadležnosti koje ima za dosljedno provođenje Dejtonskog mirovnog sporazuma u svim njegovim segmentima kako bi se zaustavio trend destabilizacije i destrukcije države BiH i njenih institucija.

U vezi sa rezolucijom Evropskog parlamenta o napretku BiH, usvojene 6. februara 2014.godine, Krug 99 smatra da je nužna promjena strategije Evropskog parlamenta i Evropske komisije prema BiH kao postkonfliktnom društvu.

Da bi bosanskohercegovačko društvo uspjelo u izgradnji demokratskih institucija i vladavine prava nužno je ubrzavanje integracije države BiH u NATO i Evropsku Uniju posebnim putem, uvođenjem zajedničke agende institucija EU i Parlamentarne skupštine BiH za provođenje reformi, uključujući i ustavnu reformu.

Takvim pristupom smanjile bi se potencijalne etničke tenzije, a energije građanstva i svih aktera političkog i društvenog života bi se usmjerile na racionalno rješavanje stvarnih problema građana Bosne i Hercegovine.

Susjedne zemlje moraju prihvatiti suverenitet države BiH u efektivnom i praktičnom smislu vođenja vlastite državne politike prema BiH. U protivnom, BiH će biti trajno žarište regionalne nestabilnosti.

Vjerske zajednice, obrazovne institucije, kulturna društva i mediji moraju činiti veće napore na obnovi morala u društva i odgoju omladine.

Mediji, pa i oni novi, moraju biti objektivni posrednici između događanja i javnosti, a ne nikako proizvođači intencionalne stvarnosti.

Mi, narod BiH, moramo vjerovati da je sloboda i prosperitet, građanska solidarnost i jednakost među ljudima moguća i potrebna.

Krug 99 napominje da je ovaj Prijedlog proizišao iz rasprave na prethodnoj, a bit će okosnica za raspravu i dalju dogradnju i na narednoj sesiji Kruga 99.

 

Trafika|Ba|Fena