Savjet ministara BiH priprema legislativu prema kojoj će biti omogućen uvoz polovnih putničkih vozila koja ispunjavaju minimalne ekološke standarde motora EURO 4, te uvoz novih automobila sa najmanje EURO 5 standardom. Ministri su inicijativu prihvatili krajem prošle godine, a na snagu bi trebalo da stupi od 1. aprila 2016., izvijestila je RTRS.
To praktično znači da u Bosnu i Hercegovinu, neće biti moguće uvoziti automobile starije od 10 godina, osim onih malobrojnih čiji su proizvođači EURO 4 standard počeli sporadično da primjenjuju 2004. godine.
U BiH 2015. u godini ukupno je uvezeno 61.806 putničkih motornih vozila. Od toga je 5.510 novih vozila a 56.296 su polovna putnička motorna vozila, podaci u UIO BiH. Više od 32.000 uvezenih polovnjaka ispunjavaju samo EURO 3 norme izduvnih gasova. A upravo na zabranu uvoza takvih automobila odnosi se najnovija odluka Savjeta ministara.
“To su automobili koji su ocijenjeni kao najveći zagađivači vazduha u BiH. Standard EURO 4 znači da automobili imaju taj povećani standard”, kaže Mirko Šarović, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH.
Odluci ne podliježu kupci, koji do 1. aprila obave kupovinu, a ne preuzmu ili ne ocarine vozilo. Za taj posao ostavljen im je tzv. prelazni period. Novina ima još. Predložena je Odluka vezano za provjeru tehničkih karakteristika novih dijelova koja se stavljaju na tržište u BiH.
To će, kažu nadležni, zaustaviti uvoz dijelova sumnjivog kvaliteta iz azijskih zemalja koji nerijetko ne ispunjavaju ni minimalne kriterijume. Kontrola ili homologacija vozila, biće obavljanja po istom principu kao i do sada, što kupcima i ne znači mnogo. Јer oni koji ne voze bentlije i poršee, homologaciju novčanika odavno su izvršili. Standard im je nepromijenjen.
Više reda na granici sa Evropom, teško da će se uskoro preslikati i na saobraćajnice. Na njima već vladaju četverotočkaši u prosjeku skoro punoljetni. Ili za deceniju stariji od prosjeka u Uniji.
Iako je datirana na 1. april – odluka Savjeta ministara daleko je od šale.
Ako ponovo ne reaguje velika Evropa! 2010. sličnu odluku domaćih vlasti proglasila je diskriminatorskom i oslobodila se na njenom tlu davno prevaziđenih standarda EURO 3 i 4. U tom periodu BiH je uvezla više od 250.000 polovnjaka, sa kojima se kako znaju i umiju dovijaju domaći automehaničari. Oni će prema svemu sudeći, u narednim godinama, svoje umijeće morati da usavršavaju.
Trafika|Ba