Ko su hipsteri 21. vijeka?

Tokom proteklih pet-šest godina otkako je naprasno počela da se upotrebljava u govoru, riječ hipster postala je jedan od najtraženijih pojmova u online rečnicima širom svijeta. Međutim, postavlja se pitanje: šta ta riječ uopšte označava i kad je počela da se koristi?

Termin hipster prvi put se pojavio tokom zlatne ere džeza i označavao je ljubitelje ovog žanra. Kasnije, svi od hipika pa do pankera i underground rokera nazivani su hipsterima, zbog alternativnog načina oblačenja i ponašanja.

Norman Majler u svom eseju „Bijeli crnac” okarakterisao je hipstere kao „moderne egzistencijaliste, razvedene od društva i na putovanju samospoznaje”.

Hipsteri se suprotstavljaju statusu kvo – oni bježe od kiča savremenog društva i mozgova ispranih popularnom kulturom i vraćaju retro stil, vrijednosti i način života.

Oni smatraju da stil nije nešto što se gradi po popularnim lancima butika, već ormarima baka i djedova, second hand prodavnicama ili šivenjem i prekrajanjem. Uvode štreberski i pomalo nemaran izgled kao imperativ za dobar ukus – nose tzv. Badi Holi naočare, iscjepane farmerke, iznošene košulje, vintidž i indi garderobu.

Po svemu sudeći, njihova zamisao da budu „kul bez previše truda” uspješno je ostvarena. Svojim neuklapanjem, ali istovremeno i uglavljivanjem u savremene društvene tokove svakako privlače pažnju.

Dok sa jedne strane popularizuju organsku hranu bez glutena, ostajući vjerni moderno postavljenim vrijednostima, ipak se ne odriču cigareta i alkohola. Takođe, iako imaju najbolje izume tehnologije, poput iPhone telefona, ipak i dalje ponosno koriste pisaću mašinu i radije kupuju ploče nego CD-ove.

Ekspanzija hipstera obuhvatila je čitavu planetu, toliko da je sada lako moguće razgraničiti da li je neka osoba hipster ili nije.

                                              Ukoliko nosi naočare iako nema dioptriju, na majici ima odštampan logo nekog alternativnog benda (kao što su Nirvana ili Pink Floyd), slojevito se oblači i kombinuje, na primjer, haljine sa martinkama ili iscjepane farmerke sa sakoom, ne mari za neurednu kosu i bradu, značajnu pažnju posvećuje svom Instagram profilu ili blogu, u slobodno vrijeme gleda filmove Vesa Andersona ili Džima Džarmuša, čita Murakamija, pije kafu i vozi bicikl – onda u svom društvu imate pravog hipstera.

I pored ovoga, takva jedna osoba rijetko će vam sama priznati da je hipster. Priznanje bi bila neka vrsta diskvalifikacije iz te igre protivteže savremenom društvu.

Kako to obično biva kad obrnuta psihologija radi umjesto nas, samom činjenicom da su se hipsteri trudili da svojim stilom i ponašanjem djeluju kao da ih nije briga – skretali su pažnju na sebe i stekli veliki broj poštovalaca.

Modni brendovi, kao što su The Gap i Urban Outfitters, stvorili su čitave kolekcije namjenjene isključivo hipsterima. Iako su hipsteri težili da predstavljaju sve ono što se ne može vidjeti na televiziji, danas su sve vrste medija preplavljene njima i mnoge poznate ličnosti usvajaju i promovišu njihove vrijednosti.

I pored ovoga, potkultura hipstera neprestano se širi i razvija, prisvajajući neke nove standarde, ali i vraćajući u punom sjaju one stare. Ukoliko hipsterski stil ne postane samo još jedan uniformisan i prolazan trend, vrlo je vjerovatno da će biti krajnje revolucionaran na svim poljima društvenog života.

 

(trafika.ba/kultivisise.rs)