Dok se svjetski lideri i naučnici trenutno “bore” za pronalazak adekvatnih odgovora i alata za suzbijanje klimatskih promjena, u Bosni i Hercegovini se ne radi na adaptacijama povezanim sa globalnim zatopljenjem. Upozorenje na potrebno suočavanje sa mogućim modelima klimatskih promjena su jake poplave i suše koje periodično zahvataju BiH.
Martin Tais, ekspert za kvalitet zraka i klimatske promjene, koji je angažovan u Ujedinjenim nacijama kao ekspert za izradu nacionalnog izvještaja za BiH, za Anadolu Agency (AA) je ispričao na koji način je BiH pogođena klimatskim promjenama.
– Poplave i suše su posljedice klimatskih promjena –
Prema riječima Taisa, nijedna država na planeti Zemlji nije izuzeta iz takozvanog efekta staklene bašte, odnosno poremećenog procesa zagrijavanja Zemlje od Sunca. BiH osjeća 0,1 posto takvog negativnog utjecaja što je itekako vidljivo.
“Iako mi imamo manje od 0,1 posto utjecaja, to se kod nas itekako osjeća. Mi imamo velike suše, velike poplave, sada je u svijetu suština da ljudi prave planove kako se adaptirati na postojeće promjene. Mi moramo, kada je suša, imati vode, kad je kiša moramo stvarati zalihe vode, to je adaptacija. Ako je suša, ako smo nabavili rezervoare vode i zalijevamo, imat ćemo ljetinu. Isto tako, ako proširimo korita rijeka, one se neće izliti”, kazao je Tais.
Podsjetio je na vremenske uvjete u 2015. godini za koju tvrdi kako je bila izuzetno sušna. To je posebno, kako ističe Tais, bilo primjetno u prirodi gdje je uslijed nedostatka padavina, vegetacija osiromašila.
“Protekla 2015. godina bila je dosta sušna. Suša je bila, ljeto je bilo suho. Zbog toga smo imali redukcije vode. Klimatske promjene su tu, imamo suše i poplave, one su tu već”, kazao je Tais.
Eksperti poput njega i meteorolozi, kako kaže, ne mogu previdjeti vremenske prilike koje slijede naredne godine.
“Ali jedno je sigurno: može doći do ekstremnih temperatura u jednom mjesecu, najviših i najnižih. Esktremi su posljedica klimatskih promjena. Poplave i suše se pojavljuju jer je narušen cijeli sistem”, istakao je Tais.
Podsjetio je kako su u Francuskoj svjetski lideri raspravljali o formiranju modela koji će omogućiti da se porast temperature u svijetu zadrži ispod dva stepena Celzijusa.
“Moramo razmišljati kako svijet razmišlja. Ako se kod nas u BiH poveća temperatura jedan stepen Celzijusov, mi imamo prosjek devet stepeni u Sarajevu, to znači deset posto energije Sunca više, deset posto energije sunca je nešto ogromno. Zamislite u svijetu: energija Sunca je 380 hiljada jedinica, a za svu energiju proizvodnje struje koristi se negdje 450. Uporedimo, trebamo koristiti energiju Sunca i vjetra, jer bez toga ništa nećemo moći napraviti”, kazao je Tais.
Hrvatska je, prema njegovim riječima, uložila skoro milijardu i 800 miliona maraka u strategiju adaptacije klimatskim promjenama, dok BiH nije uložila ništa.
Zbog toga se, kako kaže, zemlja treba okrenuti fondovima koji nude projekte za studije o klimatskim promjenama.
– Aerozagađenje u Sarajevu i dalje izražen problem
BiH nije uradila ništa ni u segmentu sprječavanja aerozagađenja u glavnom gradu zemlje koje je također, iz godine u godinu, sve izraženije. Dolaskom zime i niskih temperatura, grad se budi u oblaku prašine koji je itekako štetan po zdravlje ljudi.
“U Sarajevu se ništa nije promijenilo. Ovo je početak sarajevske zime, a čim to kažemo dobijamo temperaturne inverzije i poklopac na kotlini. Danas i jučer koncentracije prašine su bile dosta visoke, između 200 i 350, povećava se i sumpordioksid. Iako je Zenica na broju jedan po sumpordioksidu i najzagađenija je, sa prašinom je to uvijek Sarajevo. I Tuzla ima probleme sa zrakom ali Sarajevo ima problema sa prašinom, veliki je broj automobila, starih dizelaša koji ispuštaju čestice koje se danima akumuliraju”, kazao je Tais.
Ekstremnu koncentraciju prašine koju uzrokuju prekobrojni automobila, zagađujuća ložišta i nedovoljno ispitane štetne čestice koje građani udišu problemi su koji se moraju riješiti.
“Sada imamo povećanje vjetrova u Sarajevu, to je dovoljno da čisti, ali je inverzija povećana. Treba bježati 300 metara od baze, na planine, bar djecu i ostale kada god imamo priliku odvesti gore. Jedino nas sada spašava vjetar i promjena vremena. To nije jednostavno riješiti, 70'tih godina je bilo 20 hiljada automobila u Sarajevu i tada je bilo sličnih problema, sada je skup plin, ne možemo ljude osuđivati, ljudi kupuju ugalj koji je lošeg kvaliteta i on čadi. Ako hoćemo da živimo u ovom gradu i nešto rješavamo, moramo uvesti subvencije”, rekao je Tais.
Upozorio je kako niko od nadležnih institucija i službi ne daje adekvatne odgovore na probleme koji ostaju nagomilavani godinama. Vrijeme je, tvrdi Tais, da se BiH uključi u iznalaženje odgovora.
“Novinari pitaju mnogo, ali nema konkretnih odgovora. Klimatske promjene su sada aktuelne, ljudi planiraju: utopljavanje zgrada, energetsku efikasnost kako bi trošili manje energije i manje zagađivali. Saobraćaj da se prebaci na plin, brza cesta je rješenje, od Baščaršije do Ilidže da umjesto sat vremena putujemo 10 minuta, da smanjimo emisije zagađivanja. Krupne stvari su to ali to je rješenje, to nas čeka, nema drugog”, zaključio je Tais.
Trafika|Ba|AA