EMA ALAGIĆ: Važno je stvoriti i ukazivati na potrebu za vašim proizvodom ili uslugom

 

 

U nastavku poslovih priča koje objavljuje Fondacija 787, ovaj put razgovarali su sa mladom bh. poduzetnicom Emom Alagić.

Za rubriku BIZNIS na portalu Trafika.ba u cjelosti prenosimo intervju sa portala fondacija787.ba.

Ema Alagić je magistrica komunikologije i direktorica Agencije za komunikacije EBBE COMMS. Dugi niz godina radila je kao freelancer u branši, a Agenciju je osnovala s jedne strane imajući u vidu potrebe klijenata za saradnju sa pravnim licem koje izdaje fakturu, dok je s druge strane Agencija potvrda da naše tržište itekako traži profesionalne usluge u području komunikacija.  

“Pored klasičnih PR usluga, EBBE COMMS nastoji svojim klijentima omogućiti bolje razumijevanje bh. prostora, kreirati i/ili prilagoditi njihove komunikacijske strategije ovom tržištu, pomoći im u organizaciji događaja, kreiranju i distribuiranju sadržaja za medije itd.” – kaže nam Ema.

U današnjem digitalnom, vizuelnom i online svijetu, odnosi sa javnošću predstavljaju iznimno važnu kariku. Pitali smo Emu o toj važnosti kada se radi o razvoju biznisa i da li zaista  PR  treba svima?

“Možda ste mogli ranije čuti brutalnu izreku da ono što nije bilo u medijima kao da se nije ni dogodilo. To je upravo boljka s kojom nam se obrate naši klijenti, koji vrijedno rade na svojim projektima, ali osjete da taj rad nije dosegnuo do dovoljnog broja ljudi, odnosno, njihovih stakeholder-a. Potreba za promocijom je skoro pa elementarna u većini biznisa. I onda kada mislite da nema potrebe za PR-om, vaš kunkurent će ga imati, pa će se stvoriti dojam u javnosti da on postoji na tržištu, a vi ne. Nedavno sam upoznala gospodina čija firma proizvodi softvere za e-banking koje prodaje samo bankama. Nakon što sam mu kazala čime se EBBE COMMS bavi, u roku djelića sekunde izgovorio je “Ah, mi to ne trebamo!” Nasmijala sam se i pitala da li bi mu naštetilo ili koristilo ako bi neki, recimo, pisani medij objavio članak o kvalitetu e-banking usluga većih banaka u Bosni i Hercegovini, na šta je odmah podigao obrve. Iako su njegovi klijenti banke, ne znači da mišljenje krajnjih korisnika usluga neće utjecati na njegovo poslovanje, jer će status koji tim člankom dobiju njegovi klijenti (banke) biti odraz kvaliteta njegovih usluga u javnosti. Dakle, PR je veoma širok pojam kada su u pitanju načini promovisanja, a gotovo da ne postoji biznis kojem PR nije potreban.”

S obzirom da je misija Fondacije 787 između ostalog i podržavanje žena poduzetnica, zanimala su nas Emina iskustva o tome kako je biti mlada poduzetnica u BiH.

“Moram biti iskrena i kazati da prije pokretanja ove firme nisam apriori krenula sa misijom da budem poduzetnica, već da se bavim onim što volim i što znam. Poduzetništvo je došlo kao preduslov, pa i okolonost u kojoj sam se relativno brzo snašla obzirom da sam se okružila ljudima od kojih sam mogla dobiti korisne savjete i smjernice. Rekla bih da je biti poduzetnica u Bosni i Hercegovini veliki izazov iz razloga što je naša država puna apsurdne birokracije. Mjesečni, pa naposlijetku i godišnji, troškovi održavanja firme zajedno sa porezima, dodatnim troškovima, doprinosima i svime što na kraju saberete su relativno veliki. Naprosto sam ljubomorna kad čujem da je neko tamo u Velikoj Britaniji za jedan dan pokrenuo firmu i potrošio najmanje pet puta manje novaca nego ja ovdje. S druge strane, ne bih voljela da nikoga obeshrabrim ko želi da pokrene svoj biznis. Ipak ima nekog meraka kad ste sami vlasnik/ca svoga vremena, rezultata svoga truda i kad znate da ste svoje doprinose platili sami.”

Ema Bukovica 05 trafika

I pored brojih izazova Ema se usudila započeti vlastiti biznis. Rekla nam je kakvu je podršku i  motivaciju imala za poduzetništvo.

“Pored posla koji radim, postoji i niz drugih stvari u kojima privatno uživam sa svojom familijom, pa mi je ta sloboda raspolaganja vlastitim vremenom bila veliki faktor u odluci da radije radim za sebe nego za nekoga drugog. Konačan početak je vjerovatno čekao i neku moju zreliju fazu kada sam osjetila da sam spremna na taj izazov, iako moram priznati da sam već dugo vremena čitala literature o poduzetnišvu, zakonske regulative, pohađala brojne online kurseve o tome, slušala razna predavanja koja su mi pomogli u formiranju poduzetničkog načina razmišljanja.Imati svoju firmu zasigurno je drugačije nego ići na posao u kojem osim svoje struke nemate drugih odgovornosti. Radno vrijeme samo fiktivno postoji, ali osjećaj odgovornosti i stalne potrebe da provjeravate šta se dešava je gotovo nemoguće kontrolisati. Ovo govorim iz razloga što je u mom slučaju nastala drastična promjena u svakodnevnici za šta sam morala tražiti podršku kod kuće, pa i prijatelja i okoline. Uglavnom sam tu podršku dobila od svih, a najviše me motiviše razgovor sa ocem Sabrijom, koji mi je u jednom teškom trenutku kazao da budem “sama svoj gazda” i da ni ne pomišljam da odustanem od svojih snova. Vjerujem da ni on sam nije imao ideje koliko mi je taj razgovor dao vjetra u leđa. Postoji i jedna zlatna lista prijatelja koji su mi u samom početku rekli da vjeruju u mene i na tome sam im neizmjerno zahvalna.”

Emin savjet mladima koji se žele baviti poduzetništvom?

“Pretpostavljam da je korisno da mladi ljudi koji se žele baviti poduzetništvom znaju jasno šta žele da rade prije nego osnuju firmu, da uspostave platformu na kojoj će raditi, obavijeste prijatelje, kolege, kolegice, i generalno, naprave bazu kontakata koje će obavijestiti o svojoj kompaniji. To bi bili neki preduslovi, jer nakon što se registruje firma, mjesec postane prekratak i datum za plaćanje troškova dođe toliko brzo da ukoliko niste započeli sa prihodima, počeci mogu biti relativno teški. Međutim, moj savjet je da uvijek teže višem, da ukoliko uzore ne mogu naći oko sebe da ih traže pod internacionalnim kišobranom, jer svijet je prepun hrabrih, pametnih i sposobnih ljudi koji su spremni podijeliti svoja iskustva da bi motivisali druge. Komfor zona nikada nije rješenje za uspjeh. Okružite se pozitivnim ljudima koji će vas inspirisati, jer dobra ideja je zlata vrijedna. Budite istrajni i fokusirajte se. Vrijedan trud će svakako donijeti dobre rezulteta, a onda ćete se uskoro ponosno zapitati da li sam to zaista stvorio/la ja.”

Agencija 24. februara organizuje  seminar “PR i online marketing za biznis”.O čemu je  zapravo riječ?

“Svjesni da u mnogim firmama postoji potreba za PR-om, ali da se teže odluče na angažovanje PR agencija iz razloga što su ti angažmani ili kratkoročni ili koštaju više nego što mogu da odvoje za taj dio posla. EBBE COMMS je spremio jezgrovitu agendu koja će učesnike i učesnice seminara naučiti kako pravilno razumjeti PR, kako se koristiti osnovnim PR alatima, zašto je PR važan za biznis, te kako praktično oni mogu pomoći organizaciji u ime koje dolaze. Na seminar se prijavio i značajan broj studenata što nam je izuzetno drago s obzirom da to ukazuje na potrebu da mlađe kolege nadograde znanje koje stječu na fakultetima.”

Kao i u svakom poslu, tako i oblasti komunikacija, stalna edukacija je vrlo važna. Ema je mišljenja da je PR struka u kojoj obrazovanje nikada ne prestaje i ne smije da stane. Smatra da će dobar PR pratiti tamo gdje idu interesi javnosti i pronaći pravi medij da im se obrati: “Upravo na predstojećem seminaru planiramo održati modul o novim trendovima u PR-u u kojem ćemo napraviti paralelu između PR aktivnosti koje je sada već davne 2004. pobrojala Alison Theaker u svojoj kultnoj knjizi “The Public Relations Handbook” i aktivnosti koje se danas koriste u svijetu 2016. godine.”

Na kraju ugodnog razgovora, Emu smo pitali da li je PR perspektivna profesija u Bosni i Hercegovini?

“Nažalost, PR kao profesija nije dovoljno prepoznat, i potcijenjen je kada je u pitanju Bosna i Hercegovina. No, situacija se definitivno mijenja. Specifikum BiH jeste i taj da na relativno maloj teriroriji imamo veliki broj medija, pa su odnosi s medijima veoma komplikovan posao iz razloga što se novinari prečesto mijenjanju u redakcijama i ti se odnosi moraju obnavljati. Stoga je kompanijama i institucijama važno imati osobu koja se na dnevnoj bazi profesionalno bavi komuniciranjem organizacije sa medijima i javnošću, što ukazuje na sve veću prepoznatost PR-a kao profesije. A kada je u pitanju količina posla i da li je ima dovoljno, kao i u svakom drugom biznisu, važno je stvoriti i ukazivati na potrebu za vašim proizvodom ili uslugom i posao će se već nekako nagomilati.”

Emi želimo puno uspjeha na predstojećem seminaru i u daljem radu, i do narednog susreta pratimo www.ebbecomms.com