Četvri put u BiH projekt „Brzorastuće kompanije“ donosi priče o tajnama, strategijama i ključevima uspjeha

Kampanja o brzorastućim kompanijama dolazi u opasno i neizvjesno vrijeme za mnoge od njih, jer koronavirus ozbiljno smanjuje ekonomiju, radnu snagu, ali i rast privrede.

Ipak, Poslovne novine će tradicionalno objaviti rang-listu 1000 brzorastućih kompanija kojima su se inovacije i kreativnost isplatile, a to su upravo atributi koji će podupirati njihovu otpornost i omogućiti mnogim od njih da uspiju nakon što iza nas budu učinci pandemije.

Kampanja koja će se voditi narednih mjeseci staviće akcenat na njihove tajne, startegije i ključeve uspjeha. A rang-listu koja će biti objavljena u specijalnom izdanju Poslovnih novina i ovaj put će uraditi istraživački odjel bonitetne agencije LRC iz Sarajeva, a prema složenoj godišnjoj stopi rasta (CAGR) prihoda koja se obračunava za prethodne tri godine poslovanja (2017., 2018. i 2019.).

Ostvaren prihod od 10,5 milijardi KM

Poslovne novine i bonitetna agencija LRC četvrti put zaredom realizuju projekat u čijem će fokusu narednih mjeseci biti brzorastuće kompanije u Bosni i Hercegovini i regionu. 

Podatke o brzorastućim kompanijama pripremili su analitičari LRC-a i to prema posljednjim dostupnim završnim računima. Prema tim podacima, u 2019. godini u Federaciji BiH i Republici Srpskoj poslovalo 1.268 brzorastućih kompanija u koje su zapošljavale 69.673 radnika. Brzorastuće bh. kompanije su prošle godine ostvarile prihod od 10,5 milijardi KM, dobit od 983,7 miliona KM i izvoz u iznosu od 1,5 milijardi KM. Kriteriji su isti kao i prethodnih godina, a to znači da su se gledali rast prihoda i broja zaposlenih u prethodne tri godine, pozitivna dobit u prošloj i tekućoj godini, kao i da je u analiziranoj godini prihod bio veći od 300.000 KM. Za dobijanje statusa brzorastuće kompanije se tražila i bonitetna ocjena koja je najmanje 3, a najviše pet, kao i rast po CAGR-u (složena godišnja stopa rasta) od 10% i više.

Projekat „Brzorastuće kompanije u BiH“ i regionu otkriva još niz zanimljivih podataka o brzorastućim preduzećima u našoj zemlji. Tako je u 2019. u odnosu na godinu prije 52 brzorastućih kompanija više, dok njih 275 već treću godinu uzastopno u kategoriji brzorastućih. 

Zanimljivo je istaći da je od ukupnog broja firmi koje su predale završne račune njih 3,6 posto brzorastućih. 

Kakvo je stanje u EU?

Na nivou Evropske unije, prema podacima Evropskog statističkog ureda (EUROSTAT) s kraja 2019. godine, broj brzorastućih kompanija iznosi 190.000 ili 11,3 od ukupnog broja kompanija u EU. U brzorastućim kompanijama u EU radi ukupno 16,4 miliona ljudi. Najveći udio brzorastućih kompanija u EU ima Republika Irska (16,5 posto), slijede Španija (15%), Portugal (14,2%) i Nizozemska (13,9%). Najmanji udio brzorastućih kompanija imaju Kipar i Rumunija (po tri posto), a interesantno je da i Austrija ima nizak udio brzorastućih kompanija (7,8%). Brzorastuće kompanije u EU najzastupljenije su u sektoru informacija i komunikacija (17%), Administrativnih i pomoćnih uslužnih djelatnosti (15,3%), te Transportu i skladištenju (14%).

U našem susjedstvu, Republici Hrvatskoj broj brzorastućih kompanija iznosi 1.656 ili oko 12,5 posto u odnosu na ukupan broj aktivnih preduzeća. U brzorastućim kompanijama u Hrvatskoj zaposleno je 114.000 radnika. 

Pandemija koronavirusa narušila je svjetsku ekonomiju, ali su najveći otpor pokazale brzorastuće kompanije poput Zoom Videa, NVIDIE, Amazona i Advanced Micro Devices. Tako će, prema pisanju web portala Investors.com, Zoom Video u 2020. godini ostvariti rast dobiti od 711 posto po čemu su najbolje u kategoriji brzorastućih na svijetu.

Zašto su bitne brzorastuće kompanije i njihovo rangiranje koje svake godine prepoznaje projekat Poslovnih novina i bonitetne agencije LRC? Pa, najjednostavnije rečeno, one su generator razvoja jedne ekonomije. To su kompanije koje iz godine u godinu postižu izvanredne rezultate poslovanja i vuku ekonomiju naprijed. Karakteristično je za brzorastuće kompanije da imaju kvalitetan tim i snažnu organizacijsku kulturu među zaposlenicima, kvalitetni i pouzdane informacijske i komunikacijske alate i zaštićeno intelektualno vlasništvo. Još jedna vrlo bitna činjenica je da su brzorastuće kompanije stalno na oku velikim preduzećima, multinacionalnim kompanijama i investitorima koji tragaju za partnerstvima, dobavljačima roba i usluga i prve na listi za moguća ulaganja ili dugoročna partnerstva. 

Značaj brzorastućih kompanija

U nastojanju da im daju značaj koji im pripada Poslovne novine brzorastućim kompanijama svake godine dodjeljuju certifikat kojim se to još jednom potvrđuje, realizuju višemjesečnu kampanju u kojoj ističu njihove pozitivne priče, tajne, strategije i ključeve uspjeha, povezuju ih i kroz panel diskusije i konferencije prenose njihove poruke. Kruna svega je printano izdanje koje će ovaj put donijeti rang-listu 1000 brzorastućih kompanija i analize industrijskih grana, sa ljestvicama najboljih u svakoj od njih. Cjelokupna kampanja ističe njihovu važnost za bosanskohercegovačku ekonomiju, predstavlja pozitivne prakse koje mogu poslužiti kao primjer, prezentira mogućnosti i potencijale daljeg rasta ovih kompanija u našoj zemlji i regionu.  

Ako se u obzir uzmu podaci o prihodima, dobiti, izvozu i broju zaposlenih najbrže rastućih kompanija u Bosni i Hercegovini onda se odgovor na pitanje koliko su one bitne za bh. ekonomiju sam od sebe nameće.

Piše: Darko Omeragić