U petak 11.2. u Sarajevu se dogodila saobraćajna nesreća u kojoj je teške povrede, opasne po život, zadobio šesnaestogodišnji dječak Orhan T. Njega je, dok je prelazio ulicu, udarilo vozilo koje se prema izjavama očevidaca kretalo velikom brzinom. U trenutku dok ovo pišem, nadamo se dobrim vijestima sa sarajevskog Kliničkog centra gdje ljekari saniraju teške i ozbiljne povrede. Nezamisliva je bol i šok roditelja ovog lijepog dječaka.
U našoj javnosti prisutna je ogorčenost i nezadovoljstvo zbog ovakvih i sličnih ili još težih događaja. I nepodijeljeno svi upućuju želje i molitve za skoro ozdravljenje našeg Orhana.
I to je ono što javnost i građani u ovom trenutku mogu učiniti. Izraziti saosjećanje, podijeliti bol i zabrinutost sa porodicom kao i tražiti od nadležnih da nešto učine zbog ovog i sličnih događaja.
U ranijem periodu, nažalost nekoliko puta godišnje, ovdašnju javnost snažno su potresle scene sa naših ulica, gotovo iz svih gradova u Bosni i Hercegovini, gdje su naši sugrađani, djevojke i mladići, gubili živote ili im je zbog teških povreda život otežan i budućnost onakva kakvu ne bismo poželjeli nikome.
I uvijek je to, gotovo po pravilu, zbog prevelike brzine, bahatih i bezobzirnih vozača koji ne mare puno za tuđe živote i sigurnost.
U takvim slučajevima naši građani iskažu solidarnost, organizuju proteste, na tv ekranima i društvenim mrežama organizuju se debate… I brzo, za 7-10 dana nastavimo po starom, zaboravivši i uzroke a i stanja onih koje smo zaboravili.
UZROCI NESIGURNOSTI U SAOBRAĆAJU
Uzroci ovakvog stanja su višestruki. Prije nego ponudimo moguće korake za popravljanje ovakvog stanja koje se ogleda u nesigurnosti naših građana kao pješaka treba reći i slijedeće.
Ovakve saobraćajne nezgode nastaju nastaju zbog grube nepažnje, bahatosti i siledžijstva na ulicama a čiji uzroci leže prije svega u stanju opće kulture u društvu, nedostatka saobraćajne kulture, stanja mentaliteta, odnosa društva prema ovakvim pojavama, sramno niskim kaznama za neke prekršaje i slično. Na ovu problematiku uveliko utiče ukupna razvijenost demokratije i stabilnost pravnog sistema naše zajednice.
TRAJNO ODUZIMANJE VOZILA KAO PREDMETA KOJIM SE ČINI PREKRŠAJ JE SRAZMJERNA I EFIKASNA MJERA ZA POPRAVLJANJE OVAKVOG STANJA
Na grubo kršenje propisa i remećenje mira naših građana, moraju se preduzimati i radikalne mjere od strane ovlaštenih organa
Ne ulazeći u dublju elaboraciju spomenutih uzroka, odgovorno tvrdim i temeljim svoju tvrdnju na dugogodišnjem iskustvu, da je trajno oduzimanje vozila od vozača koji učestalo ponavljaju prekršaje kojima grubo ugrožavaju javni poredak, remeteći sigurnost u saobraćaju te dovodeći u opasnost živote i zdravlje naših sugrađana i drugih vozača, jedina mjera koja u kratkom vremenskom periodu sigurno daje rezultat.
Ona je srazmjerna grubosti, bahatosti i umišljaju te društvenoj opasnosti koju izazivaju spomenuti vozači. Dakle, potpuno opravdana.
Naime, većina pomenutih vozača i ne plaća (ionako male) novčane kazne i nastavlja sa divljanjem po cestama, rugajući se tako svim građanima i institucijama sistema.
Uvjeravam čitaoce ovog teksta i stručnu javnost da je efekat trajnog oduzimanja vozila brzo vidljiv i jedina „bolna“ kazna za mangupe koji nas izbezumljuju na ulicama. Naravno do ovakvog ishoda treba doći u zato zakonom propisanom sudskom postupku.
Da bi se došlo do rezultata potrebno je uložiti mnogo napora, hrabrosti i pokazati upornost. Policijski službenici u Bosni i Hercegovini uz podršku i pomoć sudova su na ovom planu postigli rezultate i oduzet je određen broj vozila, međutim smatram da ovom mjerom nisu obuhvaćeni uvijek najteži prekršioci niti se ova mjera primjenjuje podjednako u praksi na području cijele države.
Postoje i određen dileme i stručni prijepori oko ovog pitanja. Pa zašto ih ne otklonimo?
Ovdje možda dolazimo do srži problema i suštine ovog teksta a uvjeravam vas da je potrebno tako malo (u pravnom smislu) da se uredi ovo pitanje.
APEL POLICAJCIMA, PRAVOSUDNOJ ZAJEDNICI, NOSIOCIMA IZVRŠNE I ZAKONODAVNE VLASTI
Postoje kategorije profesionalaca u društvu koji su u obavezi zbog svog poziva i zvanja da ustrajavaju na ovom problemu. Njihova obaveza nije samo saosjećati sa žrtvama ovih grubih prekršaja. Oni su u obavezi učiniti niz koraka i aktivnosti koje će doprinijeti da se ovo stanje promijeni. Njihova molitva za Orhana i sve stradale u ovakvim nesrećama treba se ogledati u odlučnoj i brzoj akciji i otklanjanju ove opasnosti.
Naši sugrađani na to imaju pravo i očekuju to od nas. Profesionalci, kojima je na bilo koji način ovo nadležnost, ne bi smjeli nakon što prođe kratko vrijeme od teških saobraćajnih nesreća ovo zaboraviti i čekati novu tragičnu vijest sa naših ulica.
Ovdje s pravom prije svega apelujem na policajce. Ne dozvolite da barabe sa bijesnim limuzinama zagospodare našim životima i da nijemo posmatramo kako naša djeca, majke, očevi i sestre, izbezumljeno bježe sa saobraćajnica, ponekad i sa trotoara i površina koje su namijenjene isključivo za pješake. Obučeni ste i opremljeni da takvima stanete u kraj. Ne okrećite glavu od takvih.
Ako Vi okrenete glavu od ovog problema, u Vas gledaju bespomoćni građani i pitaju se šta će tek oni moći učiniti. A na Vašoj strani su zakonska ovlaštenja koja vam je dala država kakva nema ni jedna druga institucija, imate sredstva prinude i na kraju, Vi zastupate građane u borbi sa onima koji krše zakon.
Ogromna većina policajaca postupa ispravno i bez kalkulacija ali im treba savjet i podrška njihovih rukovodilaca, od najmanjeg do najvišeg nivoa. Moraju ih podržati, bodriti i pomoći im kada pogriješe. Tek kada učinite sve što je u Vašim rukama i za šta ste ovlašteni, onda možemo analizirati ima li uzroka za ovakvo stanje u drugim institucijama.
Da razjasnimo, Zakon o prekršajima FBiH i Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH su temeljni zakoni koji tretiraju ovu problematiku o kojoj govorimo. I odredbe ovih zakona su do sada bile osnov za trajno oduzimanje vozila od učestalih i grubih prekršilaca zakona.
Jedan dio predstavnika pravosudne zajednice smatra da pitanje trajnog oduzimanja vozila nije jasno i nedvosmisleno riješeno pa se ne upuštaju u donošenje rješenja kojim se vozilo kao predmet kojim se čini prekršaj trajno oduzima.
Molim Vas i apelujem, riješimo to. Ne čekajmo nove tragične nesreće.
Svi smo pozvani i odgovorni da to riješimo. Evo prilike i za udruženja sudija, VSTV, forume tužilaštava i za sve policijske organe, da u kratkom roku poboljšamo postojeće zakonske odredbe, učinimo ih jasnijim i prohodnijim. To je odgovornije nego da prebacujemo lopticu obaveze i odgovornosti iz jedne u drugu instituciju.
POJEDINE ODREDBE ZAKONA O PREKRŠAJIMA FBIH NIKADA NISU ZAŽIVJELE ODNOSNO NIKO IH NE PROVODI
Prilika je ovo da se kaže a niko o tome ne govori, da Zakon o prekršajima FBiH u odredbama koje tretiraju lišenje slobode kao osiguranje za naplatu novčane kazne kao i odredbe koje se tiču prinudne naplate novčanih kazni nikad nisu provedene u praksi.
Je li to uzrok pa imamo vozače koji duguju desetine pa i stotine hiljada KM novčanih kazni? Evo prilike da i Ministarstvo pravde FBiH i izvršna vlast u Federaciji hitno ponudi bolja rješenja ili da se zajednički pronađe način za primjenu postojećih.
ULOGA ZAKONODAVNE VLASTI
Pokazalo se u posljednje vrijeme da kada postoji politička volja u parlamentima na svim nivoima, moguće je brzo i efikasno donošenje odluka i zakona.
Stoga apelujem na sve zastupnike u parlamentima (skupštinama) da obavežu resorna ministarstva da vam u što kraćem roku dostave prijedloge zakonskih rješenja koja će uvažiti mišljenja svih pobrojanih institucija i predstavnika struke i da se po potrebi donesu odgovarajuće odluke.
Kao ilustracija hitne potrebe usklađivanja pojedinih kaznenih odredbi treba istaći da je propisana kazna za vožnju pod dejstvom alkohola (do 0.8‰) 50 KM a do 1.5‰ 100KM. Žalosti činjenica da vozač sa 1.5‰ alkohola u krvi, a to je sigurno već onesposobljen vozač, iskoristi još i povlasticu pa u roku osam dana plati 50 KM a pri tome je vozeći pod dejstvom alkohola ugrožavao mnoštvo života i zdravlje mnogih učesnika u saobraćaju.
Uvjeren sam da će ovo zainteresovati Komisiju za sigurnost saobraćaja pri Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine pa da u što kraćem roku predloži, kako povećanje novčanih kazni za teške prekršaje tako i odredbu o trajnom oduzimanju vozila koje će biti sastavni dio Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja.
ULOGA MEDIJA
Mediji igraju važnu ulogu u kreiranju javnog diskursa, često uspješno iniciraju ispravljanje određenih anomalija u društvu i mogu značajno utjecati na važna društvena pitanja. Pobrojali smo u ovom tekstu niz subjekata direktno odgovornih za stanje u saobraćaju s posebnim osvrtom na sigurnost pješaka i problematiku trajnog oduzimanja vozila.
Ne dajte da zbog geopolitičkih tema i političkih prepucavanja zaboravimo naše građane čija je sigurnost u saobraćaju grubo ugrožena.
Pitajte odgovorne svaki dan šta su uradili po ovom pitanju. To je vaša misija i pravo. Obaveza je svih koji su zaduženi za ovu problematiku da vama i javnosti polože račun. Neka se učini nešto konkretno prije nego obavijestite javnost o novoj tragičnoj nesreći.
Cilj ovog teksta nije prozivka bilo koje institucije nego poticanje na aktivnu raspravu i poduzimanje konkretnih koraka. Biti ću sretan da me u toj diskusiji ispravite i predložite i bolja rješenja.
Eto, to je molitva za Orhana i za sve nastradale. Molitva profesionalaca i onih čija je misija da zaštite građane, donose i provode zakon.
Semir Šut, Zenica, februara 2022.
O AUTORU
Autor teksta je Semir Šut, magistar kriminalističkih nauka, rođen 1968. godine, dugogodišnji je policijski službenik, penzionisan sredinom prošle godine, nakon sedmogodišnjeg obavljanja posla policijskog komesara Uprave policije MUP-a ZDK.
Prije te pozicije, do 2014. godine je bio načelnik Sektora uniformisane policije MUP-a ZDK, komandir Specijalne policijske jedinice (SPJ)….. Polaznik je niza domaćih I međunarodnih obuka i škola, a njegovi rezultati u borbi protiv kriminaliteta I ustrojavanja policijskog sistema u ZDK su više puta, sa različitih pozicija, ocijenjeni vrlo uspješnim u BiH.
(Visoko.co.ba)