RS: Bez polise i potvrde nema vožnje trotineta

Ljubitelji električnih trotineta, skejtborda, haverborda i sličnih lakih vozila, kojih je sve više na ulicama RS-a , ubuduće će morati da posjeduju identifikacionu potvrdu i polisu osiguranja, a u protivnom će biti sankcionisani kao i svi drugi vozači koji se ne pridržavaju saobraćajnih propisa.

Predviđeno je to izmjenama Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima RS, za koje je zeleno svjetlo dala Vlada RS-a. Kako se navodi u nacrtu ovog dokumenta, laka lična električna vozila razvrstavaju se u četiri klase, a obaveza posjedovanja identifikacione potvrde za vozilo i polise osiguranja važi za sve kategorije, bez obzira na maksimalnu brzinu i sistem balansiranja.

Kako je navedeno u Nacrtu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima RS, lice koje koristi električno vozilo klase dva i četiri mora imati više od 14 godina, te posjedovati potvrdu o poznavanju propisa, a obavezno je i da za vrijeme vožnje nosi kacigu.

Zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Milija Radović istakao je za “Glas Srpske” da je, s obzirom na to da laka električna vozila postaju sve češći učesnici u saobraćaju, bilo neophodno donijeti propise kojima bi bilo precizirano ko može da upravlja njima, gdje mogu da se voze i parkiraju.

“Identifikacionu potvrdu za upravljanje električnim trotinetima, skejtbordima i haverbordima građani će, pretpostavljam, dobijati na sličan način kao što vozači drugih vozila dobijaju saobraćajnu dozvolu. Polisa osiguranja je obavezna zato što i ovi vozači mogu nanijeti materijalnu štetu drugom licu ili ga povrijediti”, kazao je Radović.

Ovim dokumentom je, kaže Radović, tačno definisan način kretanja, pa su tako, a u skladu sa evropskim propisima, određene četiri klase ovih vozila, a odnose se na brzinu i sistem balansiranja.

“Ta vozila moraju imati ograničivače brzine. Ona do šest kilometara na sa, što je brzina kojom se kreću i pješaci, mogu se voziti trotoarom. Električna vozila koja se kreću brzinom do 25 kilometara na sat mogu da koriste biciklističku stazu ili da voze metar uz desnu ivicu kolovoza”, objasnio je Radović.

Član Savjeta za bezbjednost saobraćaja grada Banjaluka Milenko Jaćimović pozdravio je  izmjene Zakona o bezbjednosti saobraćaja RS, te istakao da bi ih još jednom trebalo detaljno izanalizirati, jer postoji nekoliko nejasnoća.

“Sama konstrukcija električnih trotineta je takva da moraju imati određene uslove za kretanje, a ne svrstavati ih sa pješacima. Što se tiče potvrde o poznavanju saobraćajnih propisa za električne trotinete, koji nemaju žmigavce i druge pokazivače, postavlja se pitanje koliko se oni mogu dovesti u znak jednakosti sa skuterom i mopedom”, objasnio je Jaćimović.

Banjalučanka Dragan Raković kaže da ne može dan zamisliti bez električnog trotineta, jer zahvaljujući njemu začas stigne gdje treba.

“Električni trotinet je kao stvoren za gradsku vožnju, jer mogu gdje god želim, dok autom uglavnom kasnim, jer su u gradu ogromne gužve u saobraćaju. S obzirom na to da se sve više ljudi iz tog razloga odlučuje na kupovinu električnog trotineta ili segveja, mislim da su propisi prijeko potrebni”, kazala je Rakovićeva.

Klase lakih električnih vozila

klasa 1 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta

klasa 2 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta

klasa 3 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta

klasa 4 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedišem ili bez sjedišta