Američki vojno-transportni avion sa 44 putnika i članova posade 26. januara 1950. godine poletio je iz Anchoragea na Aljasci prema Montani.
Letio je dva sata, nalazio se iznad Yukona, najzapadnijeg i najmanjeg kanadskog teritorija, posada se rutinski javila, i to je bio posljednji kontakt sa tim avionom, piše The Guardian.
– Šta god im se dogodilo, dogodilo se veoma brzo. Nisu imali problema s motorom i polako su smanjivali visinu kako bi se vratili, a to su mogli iskomunicirati – kazao je David Downing, voditelj civilnih operacija potrage i spašavanja u Yukonu.
Nestanak aviona Douglas C-54 Skymaster pokrenuo je jednu od najvećih potraga za spašavanje na kontinentu, ali čak ni 70 godina kasnije nije pronađen.
– To je jedna od najvećih neriješenih misterija u kanadskoj historiji – kazao je Andrew Gregg, reditelj nadolazećeg dokumentarnog filma o tom događaju.
Njegova produkcijska kuća Skymaster Down profilira malu grupu posvećenih volontera u Yukonu koji su nastavili potragu za avionom i američke porodice koje se još uvijek nadaju da će otkriti šta se dogodilo s njihovim nestalim članovima porodice.
Nakon što avion nije sletio u grad Great Falls u Montani, kanadske zračne snage brzo su pokrenule potragu.
U potragu uključili i vojsku
S obzirom da je na tom području planirana vojna vježba, u potragu se uključilo sedam hiljada vojnika, a više od 80 aviona preletjelo je iznad tog područja. Tri aviona su se tokom potrage srušila, posade koje su upravljale njima su preživjele, ali su te nesreće isticale opasnost terena.
– Piloti koji su nam došli pomoći s juga nisu bili upoznati s letenjem u planinama – kazao je Bob Cameron, historičar aviona i autor knjige “Yukon Wings”.
Cameron, koji je tada imao pet godina, prisjetio se svog oca koji je svaki dan dolazio kući s novim vijestima o potrazi.
Prvi dani potrage bili su otežani zbog oprečnih i zbunjujućih informacija koje su pristizale.
Spasilački timovi istraživali su svaki detalj, tragali za ostacima, radio signalima, a dužnosnici su vjerovali da su bombarderi DC-3 i B-17 bili najprikladniji za lociranje nestalog aviona.
– Zračne snage bile su vrlo dobre u logistici. Mogli su transportirati puno ljudi, opreme i aviona – kazao je Downing, koji je posljednjih godina obavio najmanje desetak potraga za nestalim avionom s kolegom
Gerryjem Whitleyem, stručnjakom za potragu i spašavanje.
– Nisu imali koncept definiranih obrazaca što se tiče potrage. Piloti i navigatori nisu bili obučeni za to – kazao je Downing te dodao da su piloti tada učinili sve što su u to vrijeme znali.
Opsežna potraga nastavila se do 14. februara kada je američko vazduhoplovstvo ostalo bez petog aviona u tri sedmice.
Taj avion, bombarder B-36, koji je letio u odvojenoj misiji, nosio je neaktivnu nuklearnu bombu.
– Čim se to dogodilo, povučeni su svi resursi na tom području i potraga je proglašena završenom. Porodice su izjavile da je nakon toga sve stalo. Nisu dobili objašnjenja o tome gdje bi mogao biti avion i šta se moglo dogoditi – kazao je Gregg.
Pretražili najveće jezero
Brojni članovi porodice žrtava zatražili su od vlade da započne novu potragu, uvjereni da bi trenutna tehnologija mogla dovesti do nekog značajnog otkrića.
– Od 1950. godine uopće nije bilo veće potrage. Samo želimo ispričati ovu priču i vidjeti šta će se dogoditi – kazao je Gregg.
Stručnjaci vjeruju da avion vjerovatno nije odstupio daleko od planirane rute, što znači da bi se mogao nalaziti na području na kojem se kreću traperi, geolozi i rudari.
Ljudi koji se amaterski bave potragom za nestalim avionom iznijeli su teoriju da je pokušao sletjeti na zaleđenu površinu jezera te da je prošao kroz led i završio u njemu.
Gregg je sa svojim timom sonarom pretražio najveće jezero na putanji nestalog aviona i nije pronašao nikakve tragove koji bi potvrdili tu teoriju.
Gregg pretpostavlja da je avion skrenuo s puta i srušio se na planini Saint Elias te završio duboko u ledu i snijegu.
Ipak, stanovnici s područja Yukon uvjereni su da će pronaći avion kako bi se okončao jedan od najvećih misterija, piše The Guardian.
– S globalnim zatopljenjem i odmrzavanjem ledenog i snježnog pokrivača možda otkrijemo mjesto pada. Ali još uvijek mi je teško razumjeti kako avion još nije pronađen. Govorimo o velikom četveromotornom transportnom avionu. Kakvo je onda to mjesto pada letjelice, koje do sada nije uočeno – pita se Cameron.
IZVOR: CS