Na području Tuzlanskog kantona prije tri godine u obrazovni sistem su involvirani asistenti u nastavi, koji pomažu u naobrazbi učenika s teškoćama u razvoju. Ovo je jedan od načina inkluzije marginalizirane grupe, prevashodno u obrazovni sistem, ali on kao takav sa sobom nosi i izazove.
U Tuzlanskom kantonu trenutno je evidentirano 240 asistenata u nastavi, koji su glavni oslonac učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnim i srednjim školama.
Međutim, kako su potvrdili iz Ministarstva obrazovanja i nauke TK, u nedostatku zainteresovanih pedagoga i psihologa, u sistem su involvirane i druge struke. Riječ je o srednjoj stručnoj spremi društvenog smjera.
“Asistenti su donijeli novi kvalitet u obrazovanju učenika s poteškoćama u razvoju. Da je to tako, govori činjenica da imamo povećan broj asistenata za 20 posto u osnovnim i 30 posto u srednjim školama u odnosu na prošlu godinu. To znači da roditelji vjeruju da će asistenti učiniti kvalitetnije obrazovanje njihovoj djeci”, kazao je ministar obrazovanja i nauke TK Ahmed Omerović.
Asistenti u nastavi posebno su značajni u školama koje se nalaze u ruralnim područjima, ali problem predstavlja nezainteresiranost kadra za obavljanje ovakve vrste zadataka.
“Prema trenutnim zakonskim regulativama, asistenti mogu biti osobe srednje i visoke stručne spreme koji pohađaju određeni dio edukacije, kako bi mogli svoj pristup prilagoditi i podržati dijete u procesu nastave i uopće bivanja unutar škole. Oni su veoma bitni resursi unutar škola, ako govorimo o inkluziji. Kroz kontinuirane edukacije asistenata, mogu se jačati njihove kompetencije. Naime, na terenu imamo toliko različitih izazova sa kojima se susreću i nastavnici i uprave škola i zbog toga je značajna edukacija”, smatra direktorica Međunarodnog udruženja Interaktivne otvorene škole Edina Malkić.
Profesor historije Ibrahim Muharemović asistent u nastavi je već tri godine, a kako kaže napredak u nastavi za svako dijete je individualan.
“Mi se bavimo pripremom gradiva koje dijete može uraditi te mu o tom smislu pomažemo. Neki učenik može napredovati znatno brže, drugi sporije. Zavisi to i od roditelja koji se moraju uključiti u taj proces razvoja djeteta. Svi moramo biti u koordinaciji, odnosno nastavnici, asistenti i roditelji”, navodi Muharemović.
“Biti asistent je jedno vrlo izazovno zanimanje, ali moram reći i vrlo lijepo jer ljubav koju osjetite od te djece, koja baš i nisu nekad najprihvaćenija u društvu, to se ne može opisati. Ja do sada imam samo pozitivna iskustva i svaki mi je dan drugačiji. Prilagodim se raspoloženju te djece, naučimo disati sa njima”, kaže asistentica u nastavi Andrea Ilić.
Za roditelje djece s teškoćama u razvoju uvođenje asistenata u nastavu je od velikog značaja, međutim imaju određene primjedbe. Kako navode, asistenti ne rade samo svoj posao, već i onaj koji je namijenjen nastavniku, defektologu i sličnim zanimanjima.
” U školama mora postojati uigrani tim, ali je najveći teret pao na pleća asistenata u nastavi. Mi smatramo da tako ne treba biti. Posao asistenta je podrška, posao nastavnika je da obrazuje dijete, posao defektologa je da to sve obrazuje i radi taj stručni dio posla sa djecom”, stava je roditelj i predsjednik Udruženja građana Imam pravo Vahidin Nurikić.
Sam proces asistenata u nastavi u našem obrazovnom sistemu još uvijek je nedovoljno istražen i ostavlja prostora za unapređenje i dodatne prilagodbe. Problemi na terenu, odnosno u školama se svakako dešavaju, a tada reaguje Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona.
“U posljednja dva mjeseca smo imali osam intervencija te smo išli u škole u Tinji, Tojšićima i Čeliću. Na taj način prevazilazimo probleme, dajući stručnu pomoć dok ovaj naš sistemski dio posla ne zaživi u pravoj formi”, kazao je direktor Pedagoškog zavoda TK Izet Nuhanović.
Stalne edukacije neizostavan su dio koji asistenti moraju proći te je u Tuzlanskom kantonu organiziran dvodnevni seminar. Kroz prvi ciklus prošlo je 65 asistenata, dok će drugi biti realiziran u januaru iduće godine.
Asistenti se plaćaju kao i svi ostali nastavnici iz budžeta Tuzlanskog kantona, na osnovu saglasnosti koje daje kantonalno Ministarstvo obrazovanja i nauke.
(krajina.ba)