Piše: Megha Bahree
Prije više od deset godina, kada je Shahzad Younas pokrenuo web stranicu posebno za muslimane za upoznavanje i vjenčavanje, mislio je da će njegovi problemi biti tipične vrste – privlačenje korisnika, širenje poslovanja, ostvarivanje profita.
Nije bio u pravu.
Umjesto toga, njegova najveća prepreka bila je smisliti kako se odbraniti od konkurenta koji ga tuži u više zemalja na više frontova s ciljem “gušenja konkurencije”.
Younas (38), britanski investicijski bankar koji je postao poduzetnik, sukobljava se od 2016. godine s divom za internetske spojeve Match Group, koji posjeduje Match.com, Tinder i OkCupid, između ostalih brendova.
‘Bio je to veliki gubitak vremena’
U pitanju su elementi brendiranja njegove web stranice, elementi za koje je Match tvrdio da stvaraju zbrku između njegovih i Younasovih platformi.
Posljednji udarac dogodio se krajem aprila, kada je Younas izgubio žalbu u vezi sa zaštitnim znakom u Velikoj Britaniji.
Njegova web stranica, izvorno nazvana Muzmatch, bila je prisiljena izbaciti riječ “match” i rebrendirati je jednostavno u Muzz.
Ovo nije bio scenarij koji je Younas očekivao kada je pokrenuo web stranicu iz svog stana u Londonu 2011. godine, dok je radio puno radno vrijeme u Morgan Stanleyju.
“Bio je to veliki gubitak vremena”, rekao je Younas za Al Jazeeru.
“Iscrpilo me i koštalo nas je gotovo dva miliona dolara, što je za Match mali novac, ali utječe na nas i za nas je značajan iznos novca. Uzalud smo potrošili sav ovaj novac na pravne troškove, koji su mogli biti bolji.”
Na kocki su milioni dolara dobiti.
‘Muslimani ne izlaze, oni se žene’
Globalno tržište spojeva procijenjeno je na 8,9 milijardi dolara 2021. godine i očekuje se da će rasti po ukupnoj godišnjoj stopi od 6,9 posto od 2022. do 2030. godine, prema konsultantskoj kompaniji Grand View Research.
U 2022. godini Match Group je objavio neto dobit od 360 miliona dolara, uz prihode od 3,18 milijardi dolara.
Younas je u međuvremenu odbio javno podijeliti Muzzove godišnje prihode, ali je rekao da je posao profitabilan i da ima blizu devet miliona korisnika.
Younas je pokrenuo web stranicu kao forum na kojem se mogu povezati samci muslimani koji se nadaju vjenčanju.
“Muslimani ne izlaze, oni se žene”, voli reći, a to je bila prilika koju je nudio.
Kako su se korisnici početkom 2010-ih sve više selili na mobilne platforme umjesto na web stranice, Younas je 2014. godine dao otkaz na poslu u Morgan Stanleyju kako bi proveo šest mjeseci izrađujući verziju aplikacije svoje web stranice.
Pokrenuta je 2015. godine.
Odbio ukloniti riječ ‘match’ iz zaštitnog znaka
Aplikacija je, kao i web-mjesto, uključivala logotip crvenog srca.
Godinu kasnije Younas je registrirao zaštitni znak za naziv “Muzmatch” u Sjedinjenim Američkim Državama i podnio zahtjev za jedan u Evropskoj uniji.
Tada su počeli njegovi problemi.
Godine 2016. kontaktirali su ga advokati kompanije Match Group, tražeći da povuče zaštitni znak za ime.
Tvrdilo se da bi brendiranje – zajedno s nazivom koji uključuje riječ “match” – stvorilo zabunu, navodeći korisnike da vjeruju da je Muzmatch vlasništvo Matcha.
Ali, Younas je odbio ukloniti riječ “match” iz svog zaštitnog znaka.
Tvrdio je da je “match“ uobičajena riječ, odabrana da evocira tradiciju provodadžisanja.
Younas je dodao da je ipak uklonio logo srca na Matchov zahtjev.
Na kraju, kazao je Younas, nije uspio dobiti ime svoje kompanije kao zaštitni znak u EU zbog Matcha, već ju je, umjesto toga, registrirao u Velikoj Britaniji.
Godine 2017. Muzmatch je primljen u startup akcelerator Y Combinator, gdje je prikupio 1,75 miliona dolara početnih sredstava.
‘Borbene linije su čvrsto povučene’
Godinu kasnije Match je ponovno stupio u kontakt, ovaj put s ponudom za kupovinu Muzmatcha za 15 miliona dolara, rekao je Younas.
Kad je Younas odbio, kazao je da se Match vratio s većim ponudama i posljednjom od 35 miliona dolara.
“Borio sam se da vidim kako će nam koristiti”, rekao je Younas.
U to je vrijeme privlačio milione dolara investicija iz Series A, ranog finansiranja koje može pomoći startupu da stvori utjecaj.
“Njihova ponuda me uopće nije oduševila.”
Od tada su borbene linije čvrsto povučene.
Godine 2019. Match je podnio tužbu protiv Muzmatcha u matičnoj državi dating diva Teksasu, navodeći da je startup prekršio svoj patent i optužujući ga za cyber-piratstvo.
Younas se smjestio, uklonivši svako prevlačenje prstom iz svoje aplikacije.
Ali, onda je došao slučaj pečata u Velikoj Britaniji.
U aprilu 2022. godine izgubio je slučaj u Velikoj Britaniji zbog prava na korištenje imena Muzmatch i morao se rebrendirati u Muzz.
Žalbeni sud je stao na stranu Matcha
Sudija Nicholas Caddick presudio je da ime i robna marka Muzmatcha doista mogu navesti neke korisnike da pretpostave da je povezan s konglomeratom Match.
Younas je uložio žalbu, ali dan nakon saslušanja Match je podnio novu tužbu, optužujući platformu za kršenje patenta u procesu digitalnog usklađivanja.
Dvije strane nastavljaju razgovore o tom pitanju.
Žalbeni sud je na kraju stao na stranu Matcha u slučaju povrede zaštitnog znaka.
Glasnogovornik Matcha pozdravio je presudu u izjavi za Al Jazeeru.
“Oduvijek smo znali da je Muzmatch nepravedno izvukao korist iz našeg ugleda i ulaganja u naše robne marke te da je nepravedno jahao na zaslugama Match Grupe za vlastitu korist”, navodi se.
“Ovo je sada potvrđeno, ne samo od jednog, već od dva suda.”
Younas u međuvremenu ostaje pri svom uvjerenju da je ovo slučaj Davida protiv Golijata, malog startupa koji se bori protiv imućnog rivala.
“Uvijek smo znali da izgledi za uspješnu žalbu nisu bili u našu korist”, kazao je.
‘Morate pokazati da je tužba van granica’
U prošlosti je Match Group također tužio konkurentske aplikacije za upoznavanje, poput Bumblea i Tantana.
S Bumbleom je postigao dogovor da se odbaci njegov slučaj, a s TanTanom je to riješeno.
I sam Match je tužen nakon što je kupio aplikaciju Tinder.
Suosnivači aplikacije optužili su kompaniju da manipulira podacima i niskom vrijednošću Tindera kako bi osigurala povoljnije spajanje.
Match je na kraju riješio žalbu.
Do sada je Younas vodio bitku na društvenim mrežama, gdje je tvitao i objavljivao na TikToku o pravnim mukama startupa s Matchom.
Označio je američku Saveznu trgovinsku komisiju (FTC) u nadi da bi njeni regulatori mogli intervenirati, ali to nije nužno način o kojem bi trebao zavisiti, upozoravaju stručnjaci.
“Može biti protuzakonito prema američkom antitrustovskom zakonu za kompaniju s tržišnom ili monopolskom moći napasti konkurente neutemeljenim sudskim sporovima, ali da biste pobijedili morate pokazati da je tužba doista van granica: objektivno neutemeljena i zlonamjerni pokušaj da se razbije rival”, rekao je Daniel Francis, profesor prava na Univerzitetu New York i bivši zamjenik direktora za antitrust pri FTC-u.
‘Obična svađa oko trgovačke marke’
“Ako je tužba uspješna, čak i na nižem sudu, to je prilično uvjerljiv dokaz da nije van granica, pa ako je Match prevagnuo u svojim tvrdnjama na sudu, onda je prilično jasno da parnica nije prekršila antimonopolske zakone, čak ni ako je to otežalo život manjem konkurentu”, dodao je Francis.
Younas se još uvijek nada.
“Parnica u Velikoj Britaniji bila je obična svađa oko trgovačke marke… Nije se radilo o procjeni Match Groupa na temelju antimonopolske mjere”, zaključio je, prenosi AJB.
(Haber.ba)